عموم مردم، شناختی از فیلم کوتاه ندارند
- شناسه خبر: 22108
- تاریخ و زمان ارسال: 22 مهر 1402 ساعت 08:00
- بازدید :
جشنواره بینالمللی فیلم تهران در اوایل دهه 50 آغاز به کار کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و پشت سرگذاشتن چندین دوره تغییرات در روند برگزاری جشنواره، در سال 1382 با تخصصی شدن این رویداد، عنوان «جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» به آن اختصاص یافت که هرساله به صورت اختصاصی پذیرای سازندگان فیلم کوتاه است.
«احسان میرزایی» که سال گذشته با فیلم کوتاه «اتاق آقای ون» پا به این رویداد گذاشته بود و موفق شده بود تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کند، امسال و در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، بار دیگر با فیلم کوتاه «فردا» به بخش تجربی این رویداد راه یافته است.
از این فیلمساز جوان و موفق دعوت کردم تا گپوگفتی در مورد فیلم کوتاه «فردا» داشته باشیم. چالشهای سازندگان فیلم کوتاه، اهمیت جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران و همچنین اقتصاد فیلم کوتاه از جمله موضوعات مورد بحث در این مصاحبه میباشد که پیش روی شما مخاطبان فرهیخته قرار گرفته است.
امروزه این جشنواره با هزاران متقاضی شرکت در ایران و سراسر جهان به عنوان مهمترین رویداد بینالمللی سینمای کوتاه در غرب آسیا مطرح است که از سال ۱۴۰۰ توانسته در جایگاه یکی از رویدادهای ۱۲۷ گانه معتبر سینمایی در جهان به عنوان دروازه ورود مستقیم فیلمهای کوتاه در فهرست سالانه جشنواره اسکار قرار گیرد.
محمدرضا مقدم
n در ابتدا خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی کنید.
دانشآموخته مقطع کارشناسی رشته روانشناسی هستم و به دلیل علاقه به فیلمسازی با حضور در دورههای انجمن سینمای جوانان دفتر قزوین، سال 1397 از این انجمن فارغالتحصیل شدم.
n فعالیتهای شما به صورت جدی از چه زمانی شروع شد؟
فعالیتم را با تدوینگری شروع کردم و قبل از اینکه وارد دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان شوم دوره تدوین را گذراندم. مدتی در باشگاه خبرنگاران جوان قزوین به عنوان تدوینگر و تصویربردار فعالیت داشتم و بعد از حضورم در انجمن سینمای جوانان وارد حوزه فیلم کوتاه شدم. در سال 1398 با فیلم کوتاه «جنگ و صلح» در بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتم و در سال 1401 با فیلم «اتاق آقای ون» جایزه تندیس بهترین کارگردانی فیلم تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران را به دست آوردم و امسال نیز سومین حضور بنده در جشنواره فیلم کوتاه تهران هست.
تا به امروز پنج فیلم تجربی چهار فیلم داستانی و یک فیلم پویانمایی کارگردانی کردهام و چندین بار حضور بینالمللی در جشنوارههای خارج از کشور داشتهام.
n با توجه به حضور مستمر شما در جشنواره فیلم کوتاه، این جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تخصصیترین جشنواره فیلم کوتاه در ایران است که انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میکند و تنها بستر رشد فیلمسازان جوان در ایران است که امسال 40 ساله میشود و بینالمللیترین رویداد هنری در ایران محسوب میشود که مورد تایید آکادمی اسکار است. این جشنواره هر سال یک فیلم به اسکار معرفی میکند.
n ایده فیلم کوتاه «آدمی» از کجا آمد؟
ایده فیلم کوتاه «آدمی» با خواندن کتاب «آدمی» نوشته روتخر برخمان شکل گرفت که در صفحه اول کتاب نوشته شده بود چخوف میگوید: «اگر به انسان نشان دهید چیست، بهتر میشود.» در واقع این جمله، تبدیل به ایده اصلی فیلم کوتاه «آدمی» برای من شد.
n «آدمی» تلاش میکند چه چیزی به مخاطب بگوید؟
فیلم بیشتر اشاره دارد به روابط انسانی و همانطور که از نام فیلم پیداست، آدمی با نگاهی به وقایع مختلفی که در جهان رخ داده است به ما نشان میدهد که انسان مبنایی برای تغییرات راستین در جامعه است و این موضوع را با بیانی تجربی به تصویر کشیده است.
n فیلم بیشتر برای چه مخاطبی ساخته شده است؟
فیلم کوتاه «آدمی» یک موضوع جهانشمول دارد و مخاطبانش عموم مردم هستند. در واقع «آدمی» اتفاقات تاریخیای که برای بشریت رخ داده است را نشان میدهد.
n ساخت فیلم چقدر زمان برد؟
ساخت فیلم از ایده تا تولید 6 ماه طول کشید و در اردیبهشت 1402 تولید شد.
n یک فیلمساز با چه چالشهایی مواجه است؟
یک فیلمساز اولین چالشی که با آن مواجه میشود پیدا کردن تهیه کننده و یا سرمایهگذار فیلم هست که متاسفانه در شهرستان این موضوع خیلی سخت و دشوار بوده و در نهایت فیلمساز مجبور میشود با هزینه شخصی کارش را آغاز کند و به سرانجام برساند.
n ساخت فیلم کوتاه، عموما درآمد خاصی برای فیلمساز ندارد، هزینههای پروژه را چگونه تامین میکنید؟
فیلم کوتاه عموما درآمدزا نیست، البته بسترهای اکران آنلاین وجود دارد که زیاد چشمگیر نیست و نمیتواند درآمدی برای فیلمساز کوتاه داشته باشد. خوشبختانه در ایران انجمن سینمای جوانان تنها نهادی است که از تولید فیلم کوتاه حمایت مالی میکند که با برگزاری پیچینگ هزینه ساخت فیلمنامههای کوتاه را میپردازد و من هم با شرکت در پیچینگ و یا در بعضی از مواقع با هزینه شخصی فیلم میسازم.
n ضمن تشکر از همراهی شما، پیشنهادی برای بهبود اقتصاد فعالان حوزه فیلم کوتاه دارید؟
مهمترین کار برای بهبود اقتصادی توجه به این موضوع است که ابتدا عموم مردم را با فیلم کوتاه آشنا کنیم. متاسفانه در ایران فیلم کوتاه مخاطب خاص دارد و عموم مردم اطلاعاتی در مورد فیلم کوتاه ندارند. خیلی مواقع از من پرسیده شده اصلا فیلم کوتاه چی هست و چند دقیقهای است و حتی خیلیها فیلم کوتاه را با کلیپهای ویدئو اشتباه میگیرند و این موضوع باعث میشود از اکران آنلاین فیلمها حمایت نکنند و بهایی به فیلم کوتاه داده نشود. به عنوان یک سازنده فیلم کوتاه، پیشنهاد میکنم صداوسیما و خبرگزاریها با تولید برنامه و مقالههایی مرتبط، عموم مردم را با فیلم کوتاه آشنا کنند.