سعی کردم امید به زندگی را به تصویر بکشیم
- شناسه خبر: 4312
- تاریخ و زمان ارسال: 21 آبان 1401 ساعت 08:00
- بازدید :
اشاره
سی و نهمین جشنواره «بینالمللی فیلم کوتاه تهران» در حالی به کار خود پایان داد که دو هنرمند قزوینی توانستند با دست پر از این جشنواره بازگردند. این جشنواره از اهمیت بالایی در کشور و حتی در بخش بینالمللی برخوردار است. بسیاری از فیلمسازان مستقل و صاحب نام کشور فعالیتهای خودشان را از همین جشنواره آغاز کردند. خوشبختانه دراین دوره از جشنواره، عطا مجابی برای فیلم «جناکات» در بخش فیلمنامه اقتباسی مورد تقدیر قرار گرفت و احسان میرزائی نیز موفق شد با ساخت فیلم «اتاق آقای ون» جایزه برگ زرین بهترین کارگردانی بخش تجربی را به ارمغان بیاورد. فیلمهای تجربی عموما بر اساس سلیقه شخصی کارگردان شناخته میشوند و خیلی به قوانین و چهارچوبهای سینمایی پای بند نیستند و در بیشتر مواقع ارتباط زیادی با هنرهای دیگر ازجمله معماری، نقاشی و حتی ادبیات دارند. ژانر تجربی بر خلاف دیگر ژانرها معمولا با بودجههای اندکی و حتی هزینه شخصی فیلمساز ساخته میشود.
آن چه در ادامه میخوانید حاصل گپ و گفتی کوتاه با «احسان میرزائی» هنرمند خوش آتیهی قزوینی است که تقدیم شما فرهیختگان گرامی میشود.
گفتوگو ـ محمدرضا مقدم
ـ در ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید:
سال 1371 در قزوین متولد شدم. در رشته روانشناسی تحصیل کردم و دانشآموخته دوره فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان دفتر قزوین هستم.
ـ فعالیتهای سینمایی را از انجمن سینما جوان قزوین شروع کردید؟
من فعالیتم را از تدوینگری شروع کردم و قبل از اینکه وارد دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان شوم دوره تدوین را طی کردم. مدتی در باشگاه خبرنگاران جوان قزوین به عنوان تدوینگر و تصویربردار فعالیت داشتم و بعد از حضورم در انجمن سینمای جوانان وارد حوزه فیلم کوتاه شدم. در سال 1398 با فیلم کوتاه «جنگ و صلح» در بخش تجربی در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتم و امسال دومین حضور بنده در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که خداراشکر توانستم جایزه برگ زرین بهترین کارگردانی بخش تجربی جشنواره را برای فیلم «اتاق آقای ون» به دست بیاورم.
ـ کمی در مورد فیلم کوتاه « اتاق آقای ون» توضیح بدهید:
فیلم کوتاه «اتاق آقای ون» یک فیلم 6 دقیقهای هست که با بیانی تجربی به روابط اجتماعی از قاب پنجره ذهنیت یک نقاش (آقای ون گوگ) که به افسوسها و آرزوهایی که به آنها دست پیدا نکرده بود میپردازد.
ـ علاقه به آثار و شخصیت ونگوگ سبب شد که فیلم را از دریچه نگاه این نقاش بسازید؟
بله، بنده علاقه زیادی به تابلوی «شب پر ستاره» آقای ونگوگ دارم و به کارهایش علاقهمندم. ولی جدا از علاقه شخصی به ون گوگ و کارهایش، موضوعی که برای من خیلی جالب بود زندگی شخصی ایشان و مشکلاتی که در آن زمان داشت؛ اینکه به شدت ناامید بود ولی سعی کرد در تمام آثارش امید را به جامعه آن زمان منتقل کند؛ برای من مهم و جالب بود. من از این بخش وام گرفتم و ایده اولیه ساخت فیلم به ذهنم رسید که خداروشکر توانست نظر هیات داوران جشنواره فیلم کوتاه تهران را جلب کند.
ـ «اتاق آقای ون» برای چه مخاطبی ساخته شده است؟
فیلمهای تجربی یا اکسپریمنتال مخاطبانش، مخاطبان خاص هستند ولی کسانی از این فیلم بیشتر لذت میبرند که شناختی از آقای ون گوگ داشته باشند.
ـ میتوان داستان فیلم را اجتماعی دانست؟
بله اجتماعی هم میتواند باشد ولی با بیانی تجربی.
ـ برنامهای برای اکران «اتاق آقای ون» در قزوین دارید؟
بله. از آنجایی که بنده روابط خوبی با انجمن سینمای جوانان استان دارم باید درباره این موضوع صحبت کنیم و بتوانیم فیلم را در قزوین به نمایش بگذاریم تا بقیه دوستان و بچههای فیلمساز بتوانند فیلم را تماشا کنند.
ـ از برنامههای هنریتان در آینده بگویید:
با حمایتی که امسال از مقوله ژانر شد انشاا… هدف دارم وارد بخش ژانر شوم و یک فیلم کوتاه داستانی ترسناک بسازم چرا که خیلی علاقه دارم به این نوع ژانر ولی به خاطر اینکه در دورههای قبل حمایتی نمیشد نتوانستم فیلمی بسازم. ولی به امید پروردگار مشغول کار روی فیلمنامه جدیدی هستم که بتوانم در سال آینده در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شرکت داشته باشم.
ـ سطح این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران را چگونه اررزیابی میکنید؟
سطح این دوره جشنواره به نسبت به دورههای قبلی خیلی بهتر بود و با رویکرد تنوع در ژانر، فیلمهایی را دیدیم که خیلی خوب ظاهر شدند و با حمایتی که امسال در بحث ژانر صورت گرفت مطمئناً در سالهای آینده فیلمهای شگفتآوری را خواهیم دید. واقعا سینمای کوتاه نیاز داشت که بچههای فیلمساز بتوانند در ژانرهایی که علاقه دارند وارد شوند؛ این یک قدم مثبت بود.
ـ در پایان چند فیلم خوب به سلیقه خودتان برای مخاطبان معرفی کنید:
فیلم «آینه» ساخته تارکوفسکی، فیلم «بری لیندون» ساخته استنلی کوبریک، فیلم «خانه دوست کجاست» ساخته استاد کیارستمی و سه گانه «شیر»، «تخم مرغ» و «عسل» ساخته کاپلان اوغلو.