یک اثر نقاشی به وسعت یک کافه است
- شناسه خبر: 27867
- تاریخ و زمان ارسال: 18 دی 1402 ساعت 07:45
- بازدید :
این قسمت: ثبت لحظه در نقاشی
نویسنده: زهره شایستهفر، هنرمند و پژوهشگر هنرهای تجسمی، دانش آموخته دکترای پژوهش هنر
هنگامی که یک توریست (گردشگر) به یک مکان تاریخی میرود، در تلاش برای ثبت فیگورهایش در محیط آن مکان قدیمی است، تا خاطره آنرا برای خودش بازآفرینی کند. بنابراین، هنرمند نقاش نیز با این ذهنیت شروع به کار و لحظه و موقعیتهای خاصی را ترسیم میکند. (شکل یک) زمانی را که ناخودآگاه هنرمند، تحت تأثیر و در حال فکر کردن به کسی یا مسئلهای در دوردست است. او با ساختن موقعیتی از سکون و سکوت، میپردازد. آنطور که ما در یکی از نقاشیهای هنرمند هلندی قرن یازدهم هجری قمری/ هفدهم میلادی یوهانس ورمیر میبینیم که شخصیت حاضر در نقاشی، دستان او نامه را گرفتهاند و انگشتانش را کمی مشت کرده، در حالیکه فردی دیگر ممکن بود نامه را فقط با انگشتان باز نگه دارد. چه بسا این عادتی از دوران کودکی نقاش باشد. (شکل دو) همچنین میتوانیم از گوشه لبهای کمی بالا رفتهاش در حین خواندن، فرو رفتنش در کلمات نامه را ببینیم. ورمیر، با قرار دادن نیمرخ چهره او موازی با فرشی سرخرنگ شرقی، باعث انعکاس نامحسوس مطلب نامه و نمایش نامرئی احساس زن در صورت او شده است، به گونهای که انگار ذهنش درگیر جایی به مانند نقشه و نگار فرش است، ورمیر ما را وادار میکند که به این بخش از چهره بیشتر دقت کنیم. انعکاس چهره تابیده شده در پنجره، کمی شبیه ذهن اوست که شاید بتواند با شفافیت عاطفی، جوهر شخصیت مدلش را ثبت بشود. بگوید که این فقط نقش چهره یک شخص نیست، بلکه تصویری از او در حالتی خاص و انتظار است» (دوباتن و آرمسترانگ، 1400:15.)
مجموعههای هنری دولتی، درسدن، آلمان، مأخذ: (Weststeijn, 2008: 155)