تدبر و تامل در قرآن، انسان را به علم حقیقی میرساند
- شناسه خبر: 32093
- تاریخ و زمان ارسال: 22 اسفند 1402 ساعت 07:30
- بازدید :
به گزارش فارس، آیتا… عبدالکریم عابدینی در محفل انس با قرآن کریم ویژه حوزویان و کانونهای قرآنی حوزه علمیه استان قزوین که در حسینیه امامزاده سلطان سید محمد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم قرآن را بشناسیم در درجه اول باید به خود قرآن رجوع کنیم، قرآن خیلی جاها به صورت ویژه خودش را معرفی کرده است، برای مثال خدای متعال در آیه 82 سوره اسراء میفرماید (و ما آنچه را براى مومنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مىکنیم ولى ستمگران را جز زیان نمىافزاید).
وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه میفرماید اگر از قطرات نورانی قرآن نوشیدی و حالت بد شد مشرک و نامسلمان هستی، اگر هم با نوشیدن این قطرات جان گرفتی و روح پیدا کردی مومن هستی. امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای شناخت قرآن میتوان به روایات رجوع کرد، همچنین برای شناخت قرآن میتوان به رسول اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و ائمه(ع) مراجعه نمود که در ادامه به نمونههایی از آنها اشاره خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان بیان کرد: بسیاری از مکتبها، حکما و فلاسفه حرفهایی را میزنند و سالها بعد به اشتباه خود اعتراف میکنند و میگویند ما در فلان مساله اشتباه کردهایم، حال اینکه چقدر آدمها پیرو همین مکتب و سخنان اشتباه میشوند و به بیراهه میروند جای خود دارد، اما در قرآن باطل و اشتباه راه ندارد، قرآن صراط مستقیم است که هر آدم عاقلی به دنبال آن میرود، بنابراین آن چیزی که مصونیتبخشی دارد کتاب خداست.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) فرمودند اگر کسی علم و دانش را در غیر از قرآن جستوجو کند، خدا او را گمراه کرده است، اگر خدا هدایتش کرده باشد علم را در قرآن میبیند، یعنی محور علمش قرآن است و قرآن برای او اصل است.
آیتا… عابدینی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) در بخشی از خطبه 198 نهجالبلاغه فرمودند خدا قرآن را نازل نموده تا علمایی که تشنه علم هستند، تشنگی خود را با قرآن رفع عطش کنند؛ البته همه ما میدانیم که هر چه از قرآن بنوشیم تشنگیمان برای نوشیدن بیشتر افزایش پیدا میکند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمودند آنهایی که میخواهند علم را فقیهانه و عمیق بفهمند بدانند که قرآن دلشان را بهاری میکند؛ هر موضوع علمی یا هر آیه قرآن مانند یک نهال است، نهال نیازمند جای مناسب برای کاشتن است، قرآن نیز دل آدمها را برای دریافت علوم، معارف، حکمتهای الهی و آیات قرآنی بهاری میکند.
وی یادآور شد: امیرالمومنین(ع) در ادامه فرمود قرآن شاهراه آدمهای صالح و مصلح است؛ حضرت در ادامه فرمود قرآن دوایی است که وقتی به میدان بیاید دیگر دردی باقی نمیماند؛ برای مثال قرآن درد کفر را درمان میکند، اگر کسی مبتلا به شبهات دینی باشد، این درد است، قرآن این درد را شفا میدهد، نفاق نیز از دردهای بد درمان و حتی بیدرمان است، با قرآن این بیماریها و دردها درمان میشود، ریا و ظلم نیز از دردهایی است که قرآن آنها را درمان میکند، قرآن درمانگری است که وقتی از آن استفاده شد، دیگر دردی باقی نخواهد ماند.
آیتا… عابدینی عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) در ادامه فرمود قرآن نوری است که بعد از آن تاریکی باقی نمیماند، یعنی اگر این نور در دل کسی روشن شد، جان این آدم عمیقا روشن میشود و دیگر تاریکی ندارد، تاریکی آدم را گمراه کرده و به گناه میکشاند، تاریکی آدم را بداخلاق، ظالم و ظلمپرور میکند، قرآن نوری است که با آن دیگر تاریکی وجود ندارد.
وی بیان کرد: در سوره نور پس از اینکه خدا و اهل بیت (ع) به عنوان نور معرفی میشوند، خدای متعال در آیه 40 این سوره میفرماید (خدا به هر کس نورى نداده باشد او را هیچ نورى نخواهد بود).
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه میفرماید هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری در جان او نخواهد بود، ما بدون نور در تاریکی هستیم، تاریکی به معنای جهنم است، در جهنم ظلمات است، نور فقط با قرآن و اهل بیت(ع) است، هر کس را خدا نورانی نکند او بیخاصیت است، یعنی ممکن است سخنرانی کند اما حرفهایش سرشار از تاریکی است، ممکن است استادی برجسته باشد یا مقام و منصب داشته باشد اما همه اینها تاریکی است و به درد نمیخورد.
نماینده ولیفقیه در استان تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) در بخشی از خطبه 176 نهجالبلاغه فرموده است خدای متعال هیچ کس را آن طور که با قرآن موعظه کرده، موعظه نکرده است، خیلی جاها خدا آدمها را به طرق مختلف موعظه میکند اما قرآن موعظهای است که مثل و مانند ندارد، اگر میخواهید به خدا برسید باید به حبل الهی یعنی قرآن چنگ بزنید، قرآن را با امنیت بچسبید، اگر دلتان میخواهد بهاری شوید به قرآن بچسبید.
وی تصریح کرد: حبل الهی آویخته شده است، یک سرِ این حبل در دستان خداست و سرِ دیگر را جلوی چشمان ما آویخته که آن را بگیریم تا به بالا برویم و از ظلمتکده دنیا نجات پیدا کنیم، برخی دلها کویری هستند، دلی که کویری شود در آن عداوت، دروغ، کینه، ظلم و هر چه بدی هست، اگر میخواهید نجات پیدا کنید، با قرآن دل خود را بهاری کنید.
آیتا… عابدینی یادآور شد: امام باقر(ع) فرمودند ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، قرآن هم بهار دلهاست.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در ادامه خطبه 176 میفرماید اگر علم میخواهید، بدانید که چشمههای جوشان علم در قرآن است، اگر میخواهید قلبتان جلا، نورانیت و درخشندگی پیدا کند، بدون قرآن امکانپذیر نیست.
وی عنوان کرد: تفسیر این جملات در خطبه 222 نهجالبلاغه آمده است، در این خطبه آمده بعد از آنکه گوش انسان سنگین شد و صُم بُکم پیش آمد، این گوش با قرآن شنوایی خود را به دست میآورد، بعد از اینکه کار چشم به کوری کشیده شد با قرآن بصیرت پیدا میکند، بعد از اینکه دل حالت سرکشی، طغیانگری و عناد پیدا کرد، با قرآن رام میشود، یعنی آدمها با قرآن آدم میشوند، بدون قرآن مانند چهارپایان و حتی پستتر از چهارپایان هستند.
نماینده ولیفقیه در استان بیان کرد: در حدیث آمده هر کس تصمیم گرفته و اراده کرده که علم پیدا کند، باید آن را در قرآن جستوجو کند و دست از قرآن برندارد، تدبر و تأمل در قرآن انسان را به علم حقیقی میرساند.
آیتا… عابدینی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان تلاش کنیم پیوندمان را با قرآن محکمتر کنیم، به طوری که این پیوند ناگسستنی باشد.
وی تاکید کرد: امام (ره) در صفحه 20 جلد 20 صحیفه نور فرموده من به جدّ میگویم از اینکه در عمرم آن طور که باید پای قرآن نبودم و ضرر کردم و از این بابت متاسفم، همچنین ملاصدرا نیز تاسف میخورد که چرا آن طور که باید پای قرآن نبوده است، شاگرد او فیض کاشانی نیز همین تاسف و تاثر را میخورد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه درسهایی که میخوانیم برای این است که قرآن را بفهمیم، تمام رشتههای حوزوی باید با قرآن هماهنگ باشند، در این صورت علوم آلی و ابزاری میشوند و هدفشان قرآن خواهد بود.