فرزند کمتر میراث تلخ بیتدبیری
- شناسه خبر: 66503
- تاریخ و زمان ارسال: 22 شهریور 1404 ساعت 07:30
- بازدید :
ایران در سال ۱۴۰۳، برای نخستین بار و پس از بیش از ۴ دهه، به یک واقعیت تلخ و بیسابقه رسید و تعداد تولدهای کشور به کمتر از یک میلیون نفر سقوط کرد.
به گزارش روابط عمومی، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: این عدد نه فقط یک آمار ساده، بلکه زنگ خطری است که به صدا درآمده و هشدار میدهد کشور در حال ورود به بحران جمعیتی عمیقی است که میتواند طی چند دهه آینده سرنوشت سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران را برای همیشه تغییر دهد.
وی افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شد دارای ظرفیتهای خوبی است اما فقدان هماهنگی، بیتوجهی نهادهای اقتصادی و کمکاری دستگاهها، اجرای آن را به تعویق انداخته است. کاهش بیوقفه نرخ باروری از دهه ۱۳۶۰ آغاز شده و هر سال شدت بیشتری یافته است.
به گفته این نماینده، کاهش بیوقفه نرخ باروری و روندی که کارشناسان آن را جنگی خاموش علیه بقا و توسعه کشور میدانند اکنون به نقطهای رسیده که ایران در آستانه یک زوال جمعیتی بیسابقه قرار گرفته است.
محمدبیگی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها با تأکید بر اهمیت جمعیت جوان، آن را موتور پیشرفت و پشتوانه اصلی امنیت ملی دانستند و اجرای دقیق سیاستهای کلی جمعیت و قانون حمایت از خانواده را «وظیفهای همگانی» خواندهاند.
وی افزود: کاهش موالید نه یک مشکل کوچک که بحرانی ملی است؛ بحرانی که اگر دیر اقدام شود، جمعیت فعال کشور به شدت کاهش خواهد یافت.
محمدبیگی عضو ناظر مجلس در ستاد ملی جمعیت در ادامه افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، اکنون در حال ورود به چهارمین سال اجرایی است، اما در برخی نهادها اجرای آن ناقص یا با تأخیر است.
ایران برای نخستین بار در ۴۵ سال گذشته، به زیر یک میلیون تولد در سال رسیده و اگر این روند تداوم یابد وارد یک سیاهچاله جمعیتی خواهیم شد.
جنگ اخیر نشان داد که جمعیت، بزرگترین ثروت ملت ایران است.




