برای خبرنگاران؛ دیدهبانان بیدار
- شناسه خبر: 64393
- تاریخ و زمان ارسال: 18 مرداد 1404 ساعت 07:30
- بازدید :

سید محمدحسینی ـ رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین
در جهانی که تحریف، سانسور و وارونهنمایی اخبار و اطلاعات، سرعتی باورنکردنی دارد این خبرنگاران هستند که بهمثابه دیدهبانان بیدار جامعه چشم از حقیقت و حقانیت برنمیدارند.
روز خبرنگار تجلیبخش حقیقت و آگاهی و روز پاسداشت روشنگری و عدالتطلبی است. این روز، یادآور تلاش کسانی است که با دانش و قلمشان در قد و قامت آیینهای پاک، متعهدانه و بیپروا، تصویری روشن از واقعیتهای جامعه را به نمایش میگذارند.
و همان آناناند که مظلومانه در صف پاسداری از حق، ایستاده و با نورتابانی به تاریکیها چهره حقیقت را نمایان کرده و روشناییبخش سپهر زمین و زمان میشوند.
خبرنگاراناند که با افزایش حجم صدای مظلومان و کشف و شفافسازی واقعیتها و نیز صبوری در برابر فشارها، حقیقت را از دل حجم وسیعی از دروغ، تحریف و وارونگیهای آشفتهبازار این جهان بیرون کشیده و بهمانند زبان حقیقتگو و چشم بیدار جامعه نقشآفرینی میکنند.
محنت و مرارت خبرنگاران در راه عدالتطلبی برای روشنفکران، وکلا و مطالبهگران حق و حقیقت روشن و ملموس است و ناگفته پیداست که آنان با وجود آنهمه سختی و مشقت، بازهم نمیخواهند و اساساً ناخواسته نمیتوانند خاموش بمانند!
آنان در همه رویدادها و تحولات داخلی و خارجی همراه ما بوده و در برهههایی حال بدمان را التیام بخشیدهاند؛ در همین جنگ ۱۲ روزه دیدیم که چگونه چشمان منتظرمان به قاب تلویزیون و صفحه اول روزنامهها و تیترهای مختلف رسانهها، خیره و گوشمان به صدای اللهاکبر آن خبرنگار، آشنا شده بود.
حرفه خبرنگاری اگرچه با شغل وکالت تفاوت دارد اما در رسالت اجتماعی بیشباهت به یکدیگر نیستند؛ هر دو با سلاح قلم و زبان، در مسیر مطالبهگری، کشف و نمایانسازی حقایق و صیانت از حقوق افراد گام برمیدارند.
روز خبرنگار، فرصت مغتنمی است تا با ژرفبینی و تدقیق دوباره درباره اهمیت رسانه و طول و عرض دامنه تأثیر آن در بخشهای مختلف، یارای خبرنگاران بوده و برای اعتلا و بالندگی این نهاد از هیچ کاری فروگذار نکنیم.
بر همین اساس، شایسته و بایسته است که در راستای همراهی نهاد وکالت با فعالان شریف حوزه رسانه، و اساساً برای روشن ماندن چراغ عدالتخواهی، نهادهای حقوقی و مراجع تصمیمساز و تصمیمگیر در حیطه قانونگذاری با خوانش و قرائتی متفاوتتر از قبل به میدان بیایند.
همچنین ضروری است ظرفیتهای حقوقی در حوزه تنقیح و تدوین قوانین و مقررات مرتبط با رسانه از موضوعات حمایتی و صنفی خبرنگاران گرفته تا قوانین مربوط به حوزه حقوق عمومی و حقوق شهروندی، حقوق ارتباطات، گردش آزاد اطلاعات، حقوق بشر، حقوق مالکیت معنوی، حقوق فناوری اطلاعات و …. به کار گرفته شده و به منصه ظهور و بروز برسد.
بطور مثال میتوان از امکانات و ظرفیتهای قانونی مانند اصل ۲۴ قانون اساسی، قانون مطبوعات (1379)، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (1387)، قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی (1383)، منشور حقوق شهروندی مصوب 1395 رئیس جمهور و … در راستای گسترش حمایتهای کیفری و مدنی از خبرنگاران، حمایت از مالکیت فکری آثار تولیدشده توسط خبرنگاران و حتی پیشبینی ساختارهای قضایی ویژه برای رسیدگی به جرائم علیه خبرنگاران در دادسراهای عمومی یا تخصصی رسانه بهره برد.
در پایان و به مناسبت روز خبرنگار، برای ارج نهادن به «قلم» که درواقع تکیهگاه و یاور راستین خبرنگاران و نویسندگان است و خداوند در کتاب وحی به آن سوگند یاد کرده، شاید اشتراکگذاری فرازهایی زیبا و پرمعنا از نوشته مرحوم «دکتر علی شریعتی» خالی از لطف نباشد:
«هر کسی توتمِی دارد و توتِم هرکسی یادآور آن است که روزی او نیز آدمی بوده است و نشانه آن که هنوز میتواند بپرستد، میتواند خود برای دیگری باشد، میتواند عشق بورزد، از سود و صلاح و واقعیت فراتر رفته است و میتواند معنی ارزش، حقیقت و آرمان را فهم کند. حتی میتواند تا ایثار اوج گیرد.
بههرحال، هرکسی توتِمی دارد، و توتِم من قلم است… او نمیگذارد که فراموش کنم، که فراموش شوم، که با شب خو کنم، که از آفتاب نگویم … قلم توتم من است، توتم ما است، به قلم سوگند … که به دست زورش تسلیم نمیکنم، به کیسه زرش نمیبخشم، به سرانگشت تزویرش نمیسپارم، دستم را قلم میکنم و قلمم را از دست نمیگذارم، چشمهایم را کور میکنم، گوشهایم را کر میکنم، پاهایم را میشکنم، انگشتانم را بندبند میبرم، سینهام را میشکافم، قلبم را میکشم، حتی زبانم را میبرم و لبم را میدوزم … اما قلمم را به بیگانه نمیدهم.»






